Powered By Blogger

Monday, October 25, 2010

daRi nEgeri jElapang paDi..

   Assalamualaikum and salam 1 Malaysia..

Cerita dari kampung ,apabila harga getah melonjak naik dipasaran..
   
   Minggu nie aku balik kampung sebab cuti study week aku yg panjang.,so sesampainya aku kat umah macam2 la cerita dan berita yang aku dengaq..hehe,n aku sgt tertarik ngn cerita pak long aku pasai getah sekerap..dia kata la nie kalau motong getah ja selang dua hari dah kena p kutip sekerap dah,..aku pon pelik la jgk pasai pa yg depa nie pakat duk rajin  terok2 sgt,sampai xdan sekerap nk beku dok p kutip dah,..rupa-rupanya mmg terpaksa merajinkan diri la paklong kata,sebab kalau dok biaq seminggu motong getah baru nk p kutip,alamatnya p kutip pot getah kosong la,ada la penyangak yang mai tolong kutip nti (pencuri sekerap) ..


       

         Macam2 la yg terjadi bila harga getah melonjak naik dipasaran,org yg ada kebun getah berelung2 tu memang tidoq xlena dah malam2..dok takut penyamun mai curi sekerap,tu yg sampai ada buat pondok n tidoq kat kebun getah semata2 nk jaga sekerap,hehe..tapi memang patot la getah sekerap menjadi rebutan,kalau nak diikotkan harga pasaran getah sekarang ialah kira-kira RM 5.40 bagi 1kg getah sekerap...so kalau ikot anggaran kasaq, 1 guni dah boleh dapat RM 200..motong getah 4 hari ja dah boleh dapat seribu ringgit beb,kalau sebulan boleh dapat lebih kurang RM 6000...woW!dah mcm gaji pensyarah..hehe,tapi yang nie pagi-pagi pi ngajaq kat kebun getah la...

   
    Alhamdulillah la kan,rezeki dari Allah.,kita perlu bersyukur ngn rezeki yg melimpah ruah nie kan...n seperti kata pepatah,sediakan payung sebelum hujan ,tumpang harga getah ngh naik nie,banyak2kan lah menabung dan melabur dalam unit amanah yg boleh dipercayai,supaya kita dah bersedia bila pasaran harga getah mula jadi xmenentu nanti...adios



p/s--> kalau rezeki lebih,n dah cukup syarat,
          jangan lupa kuarkan zakat ..hehe,

No comments:

Post a Comment