Wednesday, September 28, 2011

when they go for haunting..


 pokcik nak buat ap lak neh..

pokcik : mula2 kna ikat tgn dulu..buat umpan..hehe,


cari lubang ..hahaha..kome nak tawu ap dlm 2?
pokcik : makanan pokcik le..


 crawl jgn xcrawl pokcik..
pokcik : seb baek polcik bawak api...terjah lg ko dlm lubang ni..kna masuk dalam lg neh..







waa dah jmpa..makanan2!..mulakan step nak menyerang ..


pokcik : sabo..kna usha line dulu..kepala dy mna ntah..






eh2..pokcik ni yg kena serang ke?..seeram neh!







pokcik : relek2..ular 2 yg termakan umpan...cool babe!all under my control,pokcik da selalu buat koje neh...








pokcik : dapat doh nie..,woi geng!..tarik aku keluar



gyler ah pokcik!..gua salute ar...




pokcik : hehe makanan pokcik malam neh..konyang den seminggu..

sahabat..

Berikut ialah wasiat Alqamah kepada anaknya mengenai sahabat, tulisan seorang ulama' tersohor:

Seorang alim bernama Alqamah telah berwasiat kepada anaknya. Antara wasiatnya ialah:

"Apabila tercetus di hatimu berkawan dengan seseorang, pastikan jika engkau berkhidmat dengannya, dia boleh mengawal dirimu."

"Andainya kamu bersahabat dengannya dia boleh menghias dirimu, sekiranya pada suatu ketika kamu kekurangan belanja dia boleh berbelanja untuk kamu."

"Bersahabatlah sekiranya kamu hulur satu kebaikan lalu orang itu pun berbuat demikian, apabila melihat kebaikan daripadamu lantas dikutipnya dan dihimpun kerana menghargainya."

"Apabila melihat keburukanmu lantas ditutupnya, bersahabat rapatlah kamu kepada orang yang jika kamu meminta sesuatu (nasihat atau apa sahaja) lantas dia memberimu segera."

"Apabila kamu berdiam diri tidak meminta sesuatu darinya, dia menunjukkan rasa resah gelisah. Sekiranya bala menimpamu, dia merasa simpati dan bertimbang rasa."

"Bersahabatlah apabila kamu berkata sesuatu, dia mengiyakan sahaja. Sebarang perkara usaha sungguh-sungguh yang kamu hendak lakukan, dia segera memberi sokongan. Dia segera mengalah ketika berbalah denganmu."

Demikianlah wasiat Alqamah kepada anaknya mengenai sahabat yang sangat tinggi nilainya terutama bagi melaksanakan amal kebaikan dalam gerak kerja Islam.

Tingkat persaudaraan yang paling rendah ialah berlapang dada, manakala tingkat persaudaraan yang paling tinggi ialah 'ithar' iaitu mementingkan sahabat-sahabatnya lebih daripada dirinya sendiri.

Sunday, September 18, 2011

TANDA KEMATIAN UNTUK ORANG ISLAM


adapun tanda-tanda kematian mengikut ulamak adalah benar dan ujud cuma amalan dan ketakwaan kita sahaja yang akan dapat membezakan kepekaan kita kepada tanda-tanda ini.

Rasulallah SAW diriwayatkan masih mampu memperlihat dan menceritakan kepada keluarga dan sahabat secara lansung akan kesukaran menghadapi sakaratulmaut dari awal hinggalah akhirnya hayat Baginda.

Imam Ghazali rahimahullah diriwayatkan memperolehi tanda-tanda ini sehinggakan beliau mampu menyediakan dirinya untuk menghadapi sakaratulmaut secara sendirian. Beliau menyediakan dirinya dengan segala persiapan termasuk mandinya, wuduknya serta kafannya sekali cuma ketika sampai bahagian tubuh dan kepala sahaja beliau telah memanggil abangnya iaitu Imam Ahmad Ibnu Hambal untuk menyambung tugas tersebut. Beliau wafat ketika Imam Ahmad bersedia untuk mengkafankan bahagian mukanya.


Adapun riwayat -riwayat ini memperlihatkan kepada kita sesungguhnya Allah SWT tidak pernah berlaku zalim kepada hambanya. Tanda-tanda yang diberikan adalah untuk menjadikan kita umat Islam supaya dapat bertaubat dan bersedia dalam perjalanan menghadap Allah SWT. Walaubagaimanapun semua tanda-tanda ini akan berlaku kepada orang-orang Islam sahaja manakala orang-orang kafir iaitu orang yang menyekutukan Allah nyawa mereka ini akan terus di rentap tanpa sebarang peringatan sesuai dengan kekufuran mereka kepada Allah SWT.

Adapun tanda-tanda ini terbahagi kepada beberapa keadaan:

Tanda 100 hari sebelum hari mati.

Ini adalah tanda pertama dari Allah SWT kepada hambanya dan hanya akan disedari oleh mereka-mereka yang dikehendakinya. Walaubagaimanapun semua orang Islam akan mendapat tanda ini cuma samada mereka sedar atau tidak sahaja.

Tanda ini akan berlaku lazimnya selepas waktu Asar. Seluruh tubuh iaitu dari hujung rambut sehingga ke hujung kaki akan mengalami getaran atau seakan-akan mengigil. Contohnya seperti daging lembu yang baru disembelih dimana jika diperhatikan dengan teliti kita akan mendapati daging tersebut seakan-akan bergetar.

Tanda ini rasanya lazat dan bagi mereka sedar dan berdetik di hati bahawa mungkin ini adalah tanda mati maka getaran ini akan berhenti dan hilang setelah kita sedar akan kehadiran tanda ini. Bagi mereka yang tidak diberi kesedaran atau mereka yang hanyut dengan kenikmatan tanpa memikirkan soal kematian , tanda ini akan lenyap begitu sahaja tanpa sebarang munafaat. Bagi yang sedar dengan kehadiran tanda ini maka ini adalah peluang terbaik untuk memunafaatkan masa yang ada untuk mempersiapkan diri dengan amalan dan urusan yang akan dibawa atau ditinggalkan sesudah mati.

Tanda 40 hari sebelum hari mati

Tanda ini juga akan berlaku sesudah waktu Asar. Bahagian pusat kita akan berdenyut-denyut.Pada ketika ini daun yang tertulis nama kita akan gugur dari pokok yang letaknya di atas Arash Allah SWT.Maka malaikatmaut akan mengambil daun tersebut dan mula membuat persediaannya ke atas kita antaranya ialah ia akan mula mengikuti kita sepanjang masa.

Akan terjadi malaikatmaut ini akan memperlihatkan wajahnya sekilas lalu dan jika ini terjadi, mereka yang terpilih ini akan merasakan seakan-akan bingung seketika.Adapun malaikatmaut ini wujudnya cuma seorang tetapi kuasanya untuk mencabut nyawa adalah bersamaan dengan jumlah nyawa yang akan dicabutnya.

Tanda 7 hari

Adapun tanda ini akan diberikan hanya kepada mereka yang diuji dengan musibah kesakitan di mana orang sakit yang tidak makan secara tiba-tiba ianya berselera untuk makan.

Tanda 3 hari

Pada ketika ini akan terasa denyutan di bahagian tengah dahi kita iaitu diantara dahi kanan dan kiri.Jika tanda ini dapat dikesan maka berpuasalah kita selepas itu supaya perut kita tidak mengandungi banyak najis dan ini akan memudahkan urusan orang yang akan memandikan kita nanti.

Ketika ini juga mata hitam kita tidak akan bersinar lagi dan bagi orang yang sakit hidungnya akan perlahan-lahan jatuh dan ini dapat dikesan jika kita melihatnya dari bahagian sisi.

Telinganya akan layu dimana bahagian hujungnya akan beransur-ansur masuk ke dalam.Telapak kakinya yang terlunjur akan perlahan-lahan jatuh ke depan dan sukar ditegakkan.

Tanda 1 hari

Akan berlaku sesudah waktu Asar di mana kita akan merasakan satu denyutan di sebelah belakang iaitu di kawasan ubun-ubun di mana ini menandakan kita tidak akan sempat untuk menemui waktu Asar keesokan harinya.

Tanda akhir

Akan berlaku keadaan di mana kita akan merasakan satu keadaan sejuk di bahagian pusat dan ianya akan turun ke pinggang dan seterusnya akan naik ke bahagian halkum. Ketika ini hendaklah kita terus mengucap kalimah syahadah dan berdiam diri dan menantikan kedatangan malaikatmaut untuk menjemput kita kembali kepada Allah SWT yang telah menghidupkan kita dan sekarang akan mematikan pula.

Thursday, June 2, 2011

welcome bacK!!

     waaa..lma gyla aku xmenjengah kat natang nie..huhu..agak2 kalau dy ni manusia ,comfirm da lama aku kena pelempang..huhu

     tp aku pn xtaw abenda lg nak luahkan kat sini..terlalu byk masalah yg dah berlaku n aku lebih suka keep it,jd lebih pendiam n xsuka share masalah ngn org daa..mungkin disebabkan peristiwa itu mengubah aku menjadi sebegini...

Wednesday, November 10, 2010

BBQ last...

salam..


yeyeh!.. 


aku ngn housemate2ku ( ayie, md gau, iron, akmal ngn gerek tp gerek tukang makan je,sial ko) baru je lepas 
wat bbq last utk sem neh kat depan umah kiteowang...sempoi


     Just BBQ simple2 je..2 ekoq ayam marinate ngn  rempah n lokcin (mcm hotdog tu)..walaupon xbrape meriah sebab housemate aku 2 owang dah balik kmpung,ajie ngn wan leman (depa abeh final exam awai)..,tp tetap berjalan ngn lancarnye..sampi aku kekenyangan tahap gaban sebab duk melantak ayam panggang ngn lokcin ...ayam panggng 2 pon sedap kali neh sebab merinate agak lama ngn rempah2 yg disediakan oleh chef ayie..so mmg best la walaupon agak simple daripada BBQ2 yg kami wat sebelum nie (before nie siap ngn kambing kami bakaq depan umah nie..hehe) 

     Awai2 nak stat bbq td aku duk wisau jgk takot2 jiran2 sebelah umah nie marah asap dok masok umah depa..,buatnya ada yg kluaq mai sound sbb asap mmg potong mood la..,tp alhamdulillah, benda 2 dpt di kontrol ngn baek..hehe (guna kipas kontrol asap)..so,xde la komplen yg diterima..besa la duk umah taman camnie la..umah rapat2,aty jiran2 kena jaga jgk,so far reputasi kami budak2 bujang umah no.3 lorong 10,tmn sriwang fasa 2 neh masih terjaga ngn elok n cemerlang,yeah!...lastly sume dah kekenyangn n ayam2 panggang 2 pon ade lagi brape ketul lebih,masing2 dah xlarat nk melantak dah..hehe..

p/s-lepas nie aku nk bbq raya korban lak..dpt kambing mmg best la..hehe,adios

post by chipper
    

Tuesday, November 9, 2010

BULAN DAN BINTANG


ttba tringin jerp nak ckp psl bulan dan bintang en. yela. cba tgk kat langit. mlm nie ade bintang or x. kalo mlm2 tgk bintang ngn buah hati msty best. romantik jerp. haha. (sengal).

cakap pasal bulan lak en, aku ade baca satu komik nie. tajuk dya x ingat ah. aduss. (pelupa lak). si budak lelaky ckp cinta ibarat bulan, ada waktu suram ada waktu yang terang. tetapi...ada peristiwa yang yang mmbuatkan dya prcaya cinta tak semestinya seprti bulan, kita boleh terus sinari percintaan kita. huhu. (jiwang) :) 
bintang.. bintang nie bila tgk dari jauh, dari bumi kita nie haa mmg cun la. cantek sangat. tapi bintang nie sangat besar dan burok bila kita tgk dekat.dekat angkasaraya nun di sana la.kena naek roket ngn syeikh muszaphar dlu. haha. x secantek yang kita tengok kat bumi kita nie.hihi.

bintang jgk ade sebot dlm lagu amy mastura 2. bintang hati. ala. lagu yang mcm comel jew bunyinya. 'bintang2 berkelipan, hanya satu bintang di hati'.. ewahh.. nyanyi lak.hihi.yea. bintang sangat cantek bila berkelip-kelipan. ase macam nak amex simpan ja. hehe.

ape2 pun. hargailah apa yang kita lihat terutama keindahan yang tuhan ciptakan. :)

makhluk sungai yg menakutkan...


Seperti yg kita sedia maklum...dalam sungai 2 macam2 binatang yg idop,berjuta2 species hidupan air tawar dan ada antaranya berwajah seperti raksasa yg menakutkan..hehe, macam org tua2 dulu duk cita nk bagi kita takut 2 la..jgn duk p mandi sungai..ada 2 ada nie..,yg membuatkan kita bermimpi ngeri dimalam hari..hehe..tp mmg wujud makhluk2 menakutkan lagi ganas dalam sungai serata dunia nie..


Vampire Piranha


adik beradik terdekat iakn pirana...paraya kadang2 dipanggil jgk "vempire fish' sebabkan gigi dy yg panjang dan runcing tu yg boleh tumbuh sepanjang 6 inci..tp ikan nie xdak kat malaysia la,bole jumpa kay sungai Orinoco kek venezuela je..





Goliath Tigerfish

huh..yg nie lagi engker..,nama pon dah goliath,mmg menakutkan ..hehe,makhluk nie idup kat sungai congo,sungai Lualaba,sungai Upemba ngn sungai Tanganyika kat afrika..ikan nie bahaya sebab gigi dy yg tajam gila 2 n bole membesar sampai 5 kaki..speed dy dalam ayaq pon bole tahan jgk la...






Piraiba Catfish

dalam gambaq tu ikan keli piraiba yg panjang 5kaki.... tapi dy leh membesaq sampai 10 kaki..ikan nie lah sentap org ke dasar sungai ngn besaq dy 2 kowt..sgt2 seram..




African lungfish
iakn nie mmg xtergolong dlm golongn ikan comel la..hehe,tg muka dy pon dah menakutkan..tapi boleh membesar sampai 6.5 kaki jgk le..